valborg - i dont get it

hejhej igen.

efter ett lov som gick snabbt, har även en skolvecka sprungit förbi. det är fredag, och valborg imorgon.

matteprovet som jag hade idag, kunde inte ha gått bättre. inte sämre för den delen heller. jag suger helt enkelt i matte. går inte att göra något åt den tragiska saken. om snart ett år, har jag gått ut skolan. då är min skoltid över. kvar är bara högskola. jobb ska jag få med.

med talan om jobb, tänk alla bloggare som får pengar för att skriva, skriva om vad de inhandlat för nytt och vad de gör om dagarna. för det får de pengar och saker. why? tänk om livet kunde vara så lätt för alla, bara skriva några meningar, några rader i en, så att säga meningslös blogg, och få pengar för det. det vore väl ändå heaven?!

nu har inte jag sådan tur att jag kommer bli känd inom mitt bloggande, vilket inte är något mål som jag har. ett riktigt jobb skulle dock sitta fint. aldrig haft ett sommarjobb, aldrig, jag fyller 18 och har aldrig arbetat. visst, jag har klippt gräset och diskat någom gång. men aldrig haft något riktigt jobb, något som man kan säga "hejdå mamma, hejdå pappa, nu drar jag till mitt arbete och tjänar pengar, mina egna cash".

ingen vill ha mig helt enkelt, så är det. ingen vill ta emot en tjej på 17 sommrar som aldrig arbetat förut, kontakter behöver man, det är allt det hänger på. jag har inga kontakter, inga vettiga iallafall. sry, men faktiskt, vad ska jag göra på pappas jobb liksom, peab, ta en hammare och spik och bygga ett hus? nja, så funkar det nog inte riktigt...

vart va jag, just det, valborg. kanske kom in på jobb fronten för att jag har det i huvudet hela tiden. var dum nog att jag igår faktiskt tackade nej till ett litet arbete. 17-22 skulle jag arbeta. jag tackade nej. "jag ska göra något roligt, så vill inte jobba, fattar du inte det eller" - så lät jag ungefär till papap när han ringde och frågade. någon timme senare ändrade jag mig, men då var jobbet upptaget, det var förlorat. jag är så dum, dum är ordet.

valborg, varborgsmässoafton, något i den stilen heter det väl på riktig svenska. långt och krångligt ord, ett ord som jag inte använder, som förmodligen väldigt många struntar i att uttala. valborgsmässoafton, tända en brasa för att häxor ska brännas på bål och vilda djur skulle försvninna.

det var så traditionen löd förr i tiden, men idag då? vad symboliserar den idag?
en otroligt meningslös helg, anser jag. vad är det för mening med att fira en helg, som man inte ens firar? det är antagligen inga som tror på häxor längre och vilda djur, jag menar, kom igen. vad är det för djur vi ska skrämma iväg? struntprat. meningslös helg, meningslöst firande, meningslöst allt. valborg - valborgsmässoafton, i dont get it.


en bild från i veckan





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johanna Granlund

Ett livs äventyr

RSS 2.0