Jul i USA

Jag har nu upplevt min första jul i USA. Jag trodde helt ärligt att det skulle vara mysigare och roligare än vad det faktsikt var. Visst, det var mysigt att vakna 8 på morgonen av att barnen kom in till mig och sa att det var dags att öppna julklappar. Men det var inte det där mysiga med julskinsfrukost, tänd brasa och snö utanför. Jag fick inte heller uppleva någon typisk julmat här i USA, så har fortfarande ingen aning vad man egenltigen äter på julen här.. lite trist...
 
När vi var klara med julklappsöppningen åt vi brunch, som bestod av cinnamon rolls, pajer och frukt. Det var dock sjukt gott! 

Barnen lekte sedan med sina leksaker, och jag gick upp och skypade med hela familjen. Jag skypade med mormor och morfar, hela pappas familj och mamma och hennes kille. Gud vad jag saknade dem denna dag. Grät floder hela tiden, och det gick verkligen inte att sluta...
 
Min värdfamilj är verkligen den bästa, och ser när jag är ledsen. De märker när jag vill prata, och märker när jag vill vara ifred. Jag har verkligen turen att ha hamnat i en sådan omtänksam familj! Tycker om de så! 
 
Vid 4.30 var det dags att packa ihop och åka mot Indiana för att fira jul hos Chris föräldrar. Jag tog egen bil dit, med tanke på att jag skulle åka hem själv dagen efter.
 
När vi kom fram pratade vi lite och slappade, och sedan var det nästan dags för middag på en gång. Det blev någon jättegod pizzaaktig mat. Med tanke på att vi skulle fira Chris som fyllde år den 23, hade han bestämt maten. Han öppnade även sina paket och sin present från mig. Han blev glad, och Carey sa "wow, now youre hip. The scarf's from H&M". Haha
 
Jag var så sjukt trött, att jag somnade i soffan till "bug life" två gånger... så gick och lade mig på madassen i gästrummet readn vid 9. Då kunde jag ju dock såklart inte somna. Som tur var hade jag packat ner en bok, så jag läste i över 2 timmar... Jag hade med min "en ö i havet" som var min favoritreserie, både i böcker och på TV när jag var liten. Dessa böcker är fortfarande, konstigt nog, en av mina favoritböcker, trots att de säkert är klassade som "barnböcker". Böckerna är baserade på andra världskriget, vilket är något av de få saker jag tycker är intressant inom historia.
 
Somnade vid 1 på natten, vilket resulterade till att jag var sjukt trött på morgonen när resten av släkten på Chris sida kom till hans föräldrar.
 
Vi öppnade julklappar, och jag fick ännu mer grejer där, vilket jag inte hade räkat med. Alla fick en julstrumpa som var av "tomten". I den låg det två pennor, annteckningsblock, jelly beans, candy cane, pez med en sån där leksaksgrej man stoppar i godisen, massor av nagelack, läppglans, raggsockor, två sudd, en apelsin och sen tror jag att jag måste ha missat något, för julstrumpan var verkligen sjukt fullproppad...
 
I paketen jag fick av Pat and Jim (Chris föräldrar) var det en julkula som det stod Chicago 2012 på, halsduk och vanta och 3 nesesärer i olika storlekar. Av min värdfamil fick jag ett par mysiga tofflor som extra paket hos Pat and Jim. 
 
Det var sedan dags för brunch, som bestod av ägg, bacon, korv, rostbröd... Typiskt amerikanskt var det iallafall, och ruggigt gott!
 
Efter brunchen började alla barnen leka med sina leksaker och den minsta flickan ville hela tiden sitta i mitt knä och frågade mig massa saker. "Can I try your bracelet, please" "Do you think its okay if i take a jelly bean?" "Can I please sit in your lap?". Sjukt gullig, och självklart tackade jag inte nej till det. Hon är endast 3 år, sjukt liten och säger "thank you" och "please" till ALLT verkligen. Så gullig! Hon kramades efter varje paket hon fick också, haha.
 
Vid 3 var det dags att säga hejdå till alla, och min värdfamilj rullade vidare till andra släkt och vänner och jag åkte hem. Satte på GPSen och åkte hem, helt själv från en annan stat. Tycker faktsikt att jag är grym, trots att det ungefär bara är ca 40 minuters bilfärd. Men ändå!
 
När jag kom hem slappade jag bara. Plockade undan grejer i mitt rum och tog min första godisbit från den Svenska godispåsen!
 
Var dock lite smårädd, så skypade fram till klockan 5 på morgonen.
 
 
Min fina värdfamilj
 

Bilder från Pat and Jim
 
 
 
 
Hade det även lite mysigt för mig själv igår innan familjen kom hem. Tände ljus i mitt rum som fick varaden enda belysningen.
 
 
 
 
 
Lite av julklapparna jag fick
 
 
 
Ett god jul hjärta min mormor och morfar skickat till mig
 
 
 
 
Det jag fick av min fina vän Michelle
 
Julgran av Will
 
 
 

Alla julklappar
 

Mina svenska julklappar
 

Brev av familjen hemma i Sverige
 
LITE av alla paket vi fick
 
Brev jag fick av Hasse och Marita igår
 
Jul genom skype med familjen
 
Mina söta bror som skrev till mig
 
Rummet jag sov i natten hos Pat and Jim
 
Trött tjej hos Pat and Jim
 


Pyntat mina väggar med hälsningar och teckningar hemifrån 
 
Och från mina värdbarn
 

Varm å mysigmössa av pappa


Nu kommer jag vara varm i vinter!
 

Min ängel, som jag tog med från Sverige. mamma och jag 


Åh, älskade svenska godis




Lite av det som låg i julstrumpan


Halsband från pappa




Julstrumpsinnehåll




Bok jag fick av min värdfamilj. Jättefin verkligen! Älskar sånt! 



 
Hoppas alla ni hemma hade en underbar jul med era nära och kära! 


Kommentarer
Marita

Oj vad mycket fina julklappar du har fått! Vad roligt! Du har gjort väldigt fint i ditt rum. Gillar särskilt adventsljusstaken och lyktan :)Kramar från Marita och Hasse

2012-12-27 @ 23:00:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johanna Granlund

Ett livs äventyr

RSS 2.0