Ledig dag + IKEA

Idag har jag vart ledig, vilket har  varit otroligt skönt! Vacknade dock redan vid 8 av att barnen pratade (läs skrek) väldigt högt, plus att Carey och Chris höll på med julpyntningen i huset. Jag gick som tur var inte upp då, utan låg kvar i sängen i nästan 6 timmar och kollade serier, läste bloggar och kikade runt på internet. Gick även in på lite hemsidor för att kika efter en vinterjacka, och såg en jättenygg jacka fårn Zara. Dock kostar den nästan 3000, vilket är lite för dyrt för mig, och de pengar jag tjänar, men det kanske är värt det. Får kolla runt lite till, men annars får jag slå till på det. Börjar bli så rysligt kallt ute, så är välbehövligt med något varmt nu!
 
När jag bestämde mig för att äntligen gå ner och äta lite frukost/lunch, så kommer Nate uppspringnandes. Han säger "Godmorgon Johanna! Följ med mig ner! Men blunda!". Sen tar han mig i handen, så att jag inte ska ramla i trappen medans jag blundar, och säger sedan "Nu kan du titta!". Då var de klara med julpyntet i hemmet, och gud så fint det var! Jag hade väntat mig att det skulle vara sådär jätteöverdrivet som man har sett på TV, men det var verkligen perfekt! De hade satt upp 5 julstrumpor över öppna spisen, satt en stor julgran vid det stora, höga fönstret i hallen, satt en ljusslinga i trappen, samt dekorerat träd och buskar utanför. Så fint! 
Bilder från hur det ser ut i hemmet och kvarteret, kommer när jag tagit bilder! 
 
Efter det skulle jag och Chris åka och fixa med mitt bankkonto, så vi åkte till banken. Jag hade med mig alla papper man behövde, 3 bevis på att jag var jag och ett bevis på att jag bodde hos min värdfamilj. MEN, såklart ska det bli krångel när Johanna Granlund ska fixa något. Alla andra Svenska au pairer som familjen har haft, har kunant öppna ett bankkonto utan sitt securitynumber från Amerika, eller vad det nu heter. Och med tanke på att jag bara vart i USA i snart 3 veckor, så har jag inte kunnat fixa det än, för att man måste ha vart här i en månad, tror jag de sa. Då sa tanten som vi pratade med att jag var tvungen att ha ett bevis på gata, land och stad jag bodde på i Sverige, men något sådant hade jag inte. Och min ansökan via Cultural Care var tydligen inte tillräcklgt med bevis, trots att hur många människor som helst kan intyga att det är jag. Så nu får jag helt enkelt vänta på att jag kan fixa med det där nummret. Fick dock min lön i pengar denna vecka, också, vilket inte gjorde mig ett dugg.
 
När vi kom hem gick jag upp på mitt rum och bara slappade, igen. Sedan kom Carey och barnen upp till mig och frågade om jag ville följa med till IKEA och äta mat, samt kolla på lite grejer som de ska köpa nytt till hemmet. Självklart svarade jag ja! 
 
Det tog ca en halvtimme att åka till IKEA, så det är ungefär som från Eskilstuna till IKEAt i Västerås. Kändes så sjukt konstigt, att besöka en Svensk affär, i USA. Med tanke på den gula och blå texten och de Svenska flaggorna, var det svårt att veta att man faktiskt var i USA. 
 
Vi började med att äta. Jag tog såklart de Svenska köttbullarna. Och gud så bra det smakade! Det är nog den första RIKTIGA mat jag äter här i staterna. Jag har nästan levt på stekt ägg, broccoli, mackor och vatten under mina tre veckor i denna familj. Jag klagar inte på det, men det var kul med någon annan konsistens och smak i munnen! 
 
Efter maten gick vi ett  varv i varuhuset. Det var lite jobbigt, då barnen stannade till på nästan alla ställen för att leka, och när de hittade pennor och papper skulle de såklart ha de att skriva på. 
 
Vi var inne på IKEA i si sådär 2 timmar, och sammanlagt med bilturerna så blev det nog drygt 3 timmar, vilket var precis lagom! 
 
Från IKEA kom vi även med 3 nya möbler och en fullbroppad bil. Tur att Chris tog en egen bil, så att vi fick plats med allt!
 


 
Imorgon ska jag följa med familjen till Chicago till "Shedd Aquarium". Det är något vattenställe, där det är massor av vattendjur och liknande. Kan nog bli jättekul! Mindre kul att vi ska gå upp så pass tidigt, men det är sådant man ta ibland! 
 
 
Nu ska jag faktiskt ta och göra mig i ordning och sedan sova. Är sjukt trött, trots att jag inte gjort något vettigt idag. Skumt det där. 
 
Hoppas att alla ni där hemma har haft en toppen dag, och att ni som varit och sett Swedish house maffia, hade det grymt! Måste erkänna att jag är lite smått avis... 
 
 
 


Kommentarer
Tina Andersson

Hej! Du verkar ha det bra... Och att du valde köttbullar och potaismos är ju självklart! Det gör alltid vi också när vi åker till IKEA. Vi ska börja julpynta i nästa vecka det är ju första advent nästa helg. Kraaam

2012-11-24 @ 10:43:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johanna Granlund

Ett livs äventyr

RSS 2.0