Amerikanskt körkort!

Än så länge har den här dagen varit sjukt bra! 
 
Jag och Michelle åkte vid 6.30 mot Joliet för att skriva vårt körkortstest, samt göra uppkörningen. Var så sjukt kallt ute, men vi var tvugna att vänta i en kö utanför, där även en tant skulle kolla igenom så vi hade alla papper vi behövde. 
 
När vi ändligen fick komma in var det en till kö, och sedan fick vi vänta på några stolar. Vi fick en väntlapp, och när de roppade upp "500", var det min tur. Gick fram till disken där jag gav mina papper och de skrev in mig. Fick även göra ett snabbt syntest. 
 
Efter det var det dags att betala, 5 dollar. 5 DOLLAR! På riktigt?! det motsvarar ca 32 svenska kronor. Helt galet! 
 
Efter det fick man ett häfte och en röd penna och fick sätta sig på en stol vid en liten skolbänk. Där skulle man besvara sina 20 frågor samt 20 skyltar. När man var klar ställde man sig i kö, och fick testet rättat. I PASSED! 
 
Det var en så enorm lättnad. Otroligt skönt! Har för mig att jag hade 6 fel, så jag var säkert väldigt nära gränsen, men ändå. Jag klarade det, och det är huvudsaken. 
 
Efter det fick man sätta sig och vänta igen, tills det var dags att en gubbe skulle komma upp och säga att jag skulle köra fram bilen, så att vi kunde ha uppkörningen. De som har tagit körkort hemma i Sverige vet hur komplicerat allt är. Det är kontroller med bilen och långa körtester där man ska visa ALLT man kan. Detta test gick ut på att man skulle veta hur man blinkade. Sedan fick vi köra runt i ett litet område. När det kom STOP-skyltar, berättade han även att jag skulle stanna. Och när jag skulle svänga åt något håll pekade han även med armarna. Haha, precis som att jag vore knäpp eller något! När vi kom tillbaka till parkeringen skulle jag parkera och sedan backa en gång, sedan var jag klar. Jag hade tagit mitt körkort. 
 
Jag gick då in igen  och tog kort, och fick, efter 3 minuter, mitt körkort i handen. KLART! 
 
Därefter åkte jag och Michelle, som också hade klarat sitt körkort, hem till mig där vi snackade lite med de andra tjejerna och möttes upp på "Panera bread" för lunch. 
 
Tatjana var tvungen att åka hem efter det, men jag, Michelle Priscilla och Elena åkte vidare till Donkin Donats och bara satt. Pratade. Gjorde sjukt knäppa "musikvidios" och massa mer. Tror vi satt där i ca 2 timmar. Efter det åkte vi till Wallgrens och köpte lite godis, och nu sitter jag, M och P hemma hos mig och kollar filmer och planerar kvällen. Ska förmodligen på fest till en kille som jag pratar med som bor ca en timme från mig. Hoppas det blir kul och framför allt att det blir av! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johanna Granlund

Ett livs äventyr

RSS 2.0