Happy New Years 2014!

Då var det ett nytt år, igen. Tiden har gått så fort. Känns absolut inte som att det redan är ett år sedan jag stod på times square med tusentals andra och "såg" the ball drop. 
 
Detta nyår firade jag dock i Montreal, Canada med mina vänner Janni och Jake. Tänkte ta det från början! 
 
Allt började med att jag packade mina saker och blev upphämtad av en killkompis, Zach, som bor i staden bredvid mig. Han skjutsade mig till Hamilton tågstation, där jag mötte upp Janni. Tillsammans tog vi tåget in till Boston, där Jake mötte upp oss. Vi skulle nämligen sova där natten innan, då bussen mot Canada skulle åka så tidigt som 7am. 
 
Emma, min vän från Chicago, var på semester i Boston under nyår, så vad passade inte bättre än att möta upp med henne?! Stod och kramades i ett bra tag och fällde även en och annan tår. Var så speciellt att se henne. Det var precis som vanligt, fast ändå inte. I lite över en timme hade vi tid att umgås på restaurangen vi var på. Jag hade dock kunnat sitta där hela natten och bara prata och skratta med henne, men de var tvungna att åka tillbaka till deras boende och jag, Janni och Jake var tvunga att åka hem och sova, då vi skulle upp så pass tidigt. 
 
Var väldigt trevligt att träffa Emma, och känner att det var ett bra beslut att ta chansen att träffa henne. Vi har som sagt haft våra bråk, vilket är avslutat nu, och kändes bra att avsluta det gamla och börja något nytt. Vi kommer snart båda två vara hemma i Sverige igen, och med tanke på att vi bara bor ca en timma ifrån varandra så kommer det inte bli några problem att ses! 
 
Emma och jag
 
Canada ligan (Jag, Janni och Jake), åkte dock hem till Jake och somnade på en soffa som Jake fixat. Vaknade någon gång väldigt tidigt på morgonen av att Jake kiklar mig under mina fötter... Tror aldrig någon har väckt mig på det viset! 
 
Gick upp och hade lite frukost och drog sedan till southstation där bussen skulle gå. Vi träffade på ett gäng med au pairer, tack vare den rosa "cultural care" väskan. Ställde oss i kö med de och satte oss även med  de på bussen. De som vi pratade mest med var ett gäng Danskar. Killen i det Danska gänget började vi kalla Dan, Dan som i Danmark. Han hette egentligen Lassie eller något, vilket jag inte alls tyckte passade in. Han var en solklar Dan! 
 
Bussresan var väldigt seg, tog lite över 8 timmar om jag minns rätt. Trötta som tusan var vi när vi kom fram. Tur var, att vi hade vårt hotell bara 5 minuter gång från busstationen. Vi checkade in och fick äntligen packa upp våra saker. Vi hade dock det kallaste rummet på hela hostelet. 
 
Vi bestämde oss för att duscha och sedan ta en promenad för att köpa mat och alkohol. Det var så kallt ute, att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Med tanke på att vi precis kommit fram i Canada, hade vi heller ingen aning om vart vi skulle, så kändes som att vi gick och gick fast aldrig kom fram. 
 
När vi tillslut hade handlat all mat och dryck, gick vi tillbaka "hem" och lagade maten. Delikatessen var tomatsås och någon pasta-potatis. Kan ha vart ett av det sämre jag ätit, men det var billigt! 
 
Efter maten gick vi till vårt rum och gjorde oss i ordning. När vi börjat dricka och blivit lite lulliga kom det in en kille till oss. Visade sig att det var ett gäng amerikanska killar som bodde i rummet bredvid. Toppen! Vi skulle dock på förfest till Danskarna, så hann inte riktigt umgås med de denna kväll.
 
Danskarna bodde ca 10 minuter ifrån oss, så det var inte en sådan farlig gångväg. Väldigt kallt var det ute som sagt. Kom in till de och hade drickspel och massa skratt och prat. 
 
Kvällen på deras hotell var väldigt kul, och vi blev nog en aning för fulla. En perfekt fylla. Hade så kul! 
 
Jag blev på något sätt lämnad ensam, eller jag gick ut ensam av någon anledning och träffade på ett gäng killar på ca 20 pers. Stod och pratade med dem ett tag och sedan hittade jag Janni och Dan. Vi gick då vidare till en klubb, men på vägen dit hittade vi en stripclub. Vi ville gå in där, men det kostade tydligen ca 200 dollar för att komma in, så nejtack, det får bli en annan gång! 
 
Rullade in på någon rockbar, där jag började snacka med någon gammal rockare. Satte oss vid ett bord på tre pers, varav ena såg ut som Jesus! Han bjöd oss på shots. Kunde aldrig tro att Jesus skulle vara en sådan festprisse! 
 
Jag, Janni och Dan (Jake hade gått hem innan vi ens gick ut av någon anledning), tog en taxi till McDonalds och åt mat. Väldans gott! Kom sedan hem på något vänster i kylan. Med tanke på att vårt rum var så kallt, sov vi fyra pers i en enkelsäng. Varmt och gosigt blev det! 
 
Vaknade upp på morgonen och tog en dusch. Drog sedan iväg och gjorde nudlar till frukost och sedan gick vi ut på stan för att leta skor till Janni och Jake. Vet inte hur mycket vi virrade omkring i subways och på gator. Alla i Montreal pratar Franska, så var svårt att förså sig på vad folk sa och läsa skyltar... Det ända jag sa var vui (ja), eller hur man stavar det. 
 
Lyckades hitta ett köpcentrum där Janni hittade ett par klackar för under 10dollarn och jake hittade även han ett par skor. Efter det vandrade vi till klubben vi skulle fira vårt nyår på. Man var tvungen att hämta ut biljetten innan, då det kommer vara så mycket folk. I kön träffade vi på de danska tjenerna från dagen innan. 
 
Vi fick våra biljetter och skulle efter det dra hem och fixa oss, då vi går förbi en ashäftig bar/restaurang, och gick in och tog varsin drink. Lärde oss även lite franska av bartendern. "Älska" och "Gott nytt år" lärde vi oss, vilket jag inte helt hundra kommer ihåg längre... 

Tillbaka på hostelet fixade vi oss i ordning och gjorde några drinkar på spriten vi hade kvar. Drack tydligen mer än vi trodde dagen innan. Som tur var hade jag köpt några smirnoff så vi hade lite iallafall. De amerikanska killarna kom även in till oss, så vi snodde lite öl av de och jag och Janni lärde ut ett och annat drickspel och dricklåtar. 
 
Även denna kväll tackade vi för oss för att dra till klubben. Killarna skulle någon annanstans nämligen. 
 
Hittade en cab och drog till stället. Detta land, usa också för den delen, har lite konstiga beteenen. De är så omorderna, trots alla deras skyskrapor. Här går det minsann inte att betala med kort i taxi. Vi som inte hade några cash, fick alltså alltid springa in någonstans och ta ut pengar på en restaurang, vilket då gjorde att taxin kostade mer, då det tog sin lilla tid... 

Betalade och ställde oss i kö. Träffade ett helskönt gäng i kön, som vi hängde med under nästan hela kvällen inne på stället. De var även de från Boston, liksom de amerikanska killarna på vårt hostel. Tog sin lilla tid att komma in. Var så kall att jag inte viste vart jag skulle ta vägen. 
 
Med tanke på att biljetterna till klubben kostade sin lilla krona, var det free bar. Toppen!! 
 
Gick upp på "stripstången" och dansade. Det är nice ibland att man är blond och blåögd, då killar kommer fram och snackar med en. Det var en kanadensare som kom fram och bjöd med mig upp till VIP våningen. Tackar tackar! Jättefint var det där uppe, med vita skinsoffor, ljus och grejer. Finare dricka var det även där, såklart, och de dricksade som tusan, trots att spriten var gratis. De hade nog pengar så att säga. 
 
Killen som bjöd med mig upp drog ner igen, och någon annan snubbe kom fram och frågade om jag ville ha drink. Såklart! Efter det blev jag bjuden en omgång till av någon, sedan gick jag ner och dansade med yttligare någon. 
 
Jag valde kanske inte världens bästa skor, trots att de var snygga. Klacken på sina höga cm var inte riktigt till att anväda för länge. Fick så ont att jag var tvungen att vila på toaletten ett tag. Tack vare VIP killara, kunde jag gå upp på deras våning ibland också, för att få sitta ner. Vi där nere på "basic level" hade nämligen inga stolar...
 
Klockan närmade sig 12, och nedräkningen på tvn började. Åh, herre vad mysigt det var!! Alla stod och skrek och räknade ner, och alla pussade och kramade varandra. Då var jag lycklig. Full och lycklig! 
 
Vi drog från detta ställe vid 2 kanske. Med tanke på att jag hade så ont i mina fötter ville jag hem. Vakten tog mig in och satte mig ner, höll om mig och ringde efter en taxi. Precis när han fått tag på en så ville jag inte ha den längre. Jag tog av mig skona och hoppade upp på någons rygg som tog mig till en bar. 
 
Väl inne i baren kunde jag sitta ner och vila. Vi hittade en blå blockflöjt som vi glatt spelade på. 
 
När baren stängde, hade alla andra varit så smarta att ringa efter taxi och liknande. Alla utom vi. Jag hade så ont i fötterna, som sagt, att jag verkligen inte ens kunde gå. Jake och någon snubbe vi träffade i kön, Mike, turades om att ha mig på ryggen... Tacka gud för starka och snälla killar. 
 
Tror vi var ute i över två timmar för att leta taxi, i minus 25 grader. Mina fötter och ben var röda som tomater. 
 
Väl hemma sätter jag på mig varma kläder och dricker lite med amerikanarna som precis kom tillbaka samtidigt som oss. Ena amerikanaren, var så himlans full så det var sjukt. Aldrig sett något liknande! Jag somnade vid 6 någongång i soffan, medan de andra var vakna till klockan 8 tydligen. 
 
Jag vaknade vid 10 på morgonen och tog en dusch för att känna mig lite fräsh. Jag och Jake började städa medan alla sov. När amerikanrna vaknat, gick vi in dit för att snacka. Sedan packade vi ihop våra saker och drog till något ställe för att käka mat. Jag köpte pommes, som smakade väldans bra. 
 
Innan vi steg på bussen, köpte jag cola och en godispåse att smaska på i bussresan påväg hem.
 
Tog väldigt lång tid att komma hem. Fick stå i kö till att komma in i USA i över en timma.. Är väldigt strikt att komma in i USA. Var kontroller och en hund som sniffade på en... 
 
Var hemma vid 3 på natten och skulle jobba dagen efter... Jag var genomfrusen, trött och tappat rösten helt. Trots att jobbdagen var det jobbigaste på länge, var det värt det, så mycket! Bästa resan på länge, och ett nyår som vart det bästa någonsin. 
 
 
 
 
Video Janni satte ihop från vår resa i Canada
 
 

"världens godaste mat"


Janni, Jake och Dan


Upp och ner


På rockbar. Jag gifte mig tydligen också med Janni


Jesus




Nyår


Gänget från kön






Någon av alla VIPsnubbar


Happy New Year!




På vårt hostel


Amerikanarna









 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johanna Granlund

Ett livs äventyr

RSS 2.0