Nyår i NYC

I fredags åkte jag och min vän Priscilla till NY för att spendera några dagar där innan nyår, och självklart nyår. 
 
Genom en couchsurfingsida, hittade jag en kille, eller rättaresagt, han hittade mig, och skrev att vi kunde bo hemma hos honom. couchsurfing var något nytt för både mig och P, så vi viste inte vad som väntade. Vi tyckte dock att killen verkade schysst, och han hade haft många "surfare" hos honom innan, så vi förstod att han var seriös. 
 
Planet gick på kvällen från Chicago. Priscilla hämtade upp mig och sedan åkte vi till hennes värdmammas föräldrar och lämnade bilen där. Vi fick sedan skjuts till tågstationen av värdmorfarn. Från tågstationen tog vi oss till flygplatsen som skulle ta oss till New Jearsy och sedan vidare till New York. 
 
Det tog ca två timmar med flighten, så det var skönt! Vi fick dock vänta ca 30 minuter på en buss som skulle ta oss till New York, men det gjorde oss inte så mycket. Det var dock sjukt kallt ute, vilket var lite jobbigt!


I väntan på bussen i NJ
 
 
När vi kom fram till New York hoppade vi av bussen strax efter times square och tog sedan en gul taxi till killen vi skulle bo hos. Att få tag på en taxi är verkligen lika lätt som i filmer. Det är bara att ställa sig vid trotoarkanten och vifta lite lätt med handen, ibland inte ens det, och sedan dyker en bil upp. Smidigt! Innuti varje bil finns det även en TV, vilket säkert kan vara kul för de som åker själva! Haha. 

 









 
Killen vi bodde hos, bodde I harlem i en pytteliten "lägenhet". Det var endast ett rum, med delad toalett och kök med hans två rumskompisar som bodde i ett varsitt annat rum i lägenheten. Sammanlagt var hela lägenten ungefär som ett vardagsrum. Tar min mammas som mått, haha. 
 
Med tanke på att vi var så trötta, så gjorde vi ingenting när vi kom fram. Vi satte på en film med Evan (killen) och sedan somnade jag och P med kläderna och sminket på på golvet, i våra "sängar" som bestod av en yoga matta på 2 mm tunn. Till yogamattan hade vi inget täcke, så vi fick sova med våra jackor, vilket blev ganska kallt, som sedan resulterade till att man låg som en köttbulle hela natten och vaknade sedan upp med nackspärr. Är saker gratis är kvaliten kanske inte alltid den bästa! Haha
 
På lördagen vaknade vi upp sent, som alla andra dagar. Vi gjorde oss lite i ordning och tog oss sedan ut på gatorna för första gången. Vi gick och åt frukost/lunch på ett mcdonalds i närheten. Personalen var inte alls trevlig och alla människor där inne var mörkhyade och pratade spanska. Vi fick sedan reda på att vi bodde i det spanska samhället. 
 
Efter det tog vi tåget in mot NYC. Det snöregnade och var oroligt kallt, men det gjorde oss inget. Vi njöt av att gå omkring på NYC gator. Med tanke på att det bara var några dagar kvar till New Years Eve, så var det massa förberedelser inför det, så jag antar att hela stan inte alls såg ut som den brukar göra. Var troligtvis mycket mer människor och hinder på vägarna som avspärrade. 
 
När vi var trötta i benen gick vi in på starbucks och tog en varm choklad och satte på WIFI ett tag. Försökte skypa med mamma, men mottagningen var alldeles för dålig. 
 
Jag, som inte alltid är den smartaste i världen, tänket inte heller på att ta med mig andra skor än mina högklackade kängor som jag åkte i. Jag gick alltså omkring på hala, blöta gator i NYC med onda fötter. Kände att jag inte skulle klara av 4 dagar till med dessa skor, så gick omkring och letade efter första bästa skor. Hittade ett par uggliknande i någon affär, som fick bli mina. 
 
Vi gjorde inte så mycket denna dag, utan gick mest bara omkring och fick låta gatorna ta oss dit vi kom. Jag köpte dock en NY mapp/karta, så att vi kunde ha lite riktmärken om vart vi ville gå. Det började dock bli mörkt, så vi kände att vi skulle se saker dagen efter, men på vägen fick vi iallafall se Empire state building, vilket var lite kul! Vi gick sedan in i lite butiker och liknande och jag pch P köpte en varsin Hard rock café tröja. Vi tog sedan tåget hem ganska sent på kvällen och somnade direkt.


På times Square. Kan ni se oss? ;)






























Den stora TVkameran igen






Utsikt från en affär vi besökte med utsikt över Times








Galen! Haha


Blöt, otroligt ont i fötterna... Men vi var i NY! Klart man är glad för det!































På Hard Rock Café














Empire state building










Madison square park






På lördagen åkte vi in till stan igen, men startade med ett stopp, där vi besökte en kyrka. Evan sa att det var ett måste att vi skulle dit, då byggnade skulle vara gigantiskt. Gigantisk var ordet. Jag trodde först att förbyggnaden, som bara den var stor, var hela kyrkan. Fick en chock och blev nästan lite rädd. Så jäkla stor! När man klev in i byggnaden kände man sig så sjukt liten. Men häftigt var det! 

Vacker vinterdag!  Påväg till stan


I en liten stad



Kyrkan






















 









Minnesplats för de som dog i skottlossningen i en skola här i USA

Efter besöket i kyrkan gick vi runt på gatorna ett tag och hittade sedan en mexicanst restaurang där vi bestämde oss för att äta mat. Sjukt gott!  Dock ser det inte så aptitligt ut... haha



Vi rörde oss sedan mot NY, där vi tog tunnelbanan/tåget till Central Park 


Tåget/tunnelbannan



När vi kom till stället där central park ligger, var det fullt med människor. Man blev erbjuden att åka häst och vagn genom den stora parken och turister var överallt med sina kameror. 

Att central park skulle vara så stor som den var, hade jag inte räknat med. Den var huge! Precis som allt annat i usa... Lika som man kände sig liten i kyrkan vi besökte, kände man sig nästan ännu mindre i denna park. Sjukt mycket folk var det i parken, men ändå så var det inte trångt att gå där. Skönt! 

Vi fotade iallafall litegran och gick runt lite. Sedan bestämde vi oss för att gå till starbucks och ta en varmchoklad! 






XOXO gissipgirl - "Chucks hotell"






I Central Park













































Vi drog sedan och tittade på det nya WTC som de håller på och bygger. Sjukt häftigt. Så jäkla hög byggnad, men samtidigt så sjukt hemskt att vi har gått där det för många år sedan hände en otroligt hemsk händelse. 

Vi besökte även "the WTC memoral". 

När vi var inne i NY, så bestämde vi oss för att gå till de kända gatorna, SOHO, Chinatown och Littleitaly, så det gjorde  vi. Sjukt mysiga gator, fast med otroligt mycket folk! Lite kul var det att gå genom Chinatown, då det verkligen nästan bara var kineser där, haha. Och allt var skrivet på kinesiska...










Det nya WTC


Memoral





Förberedelser för att gå ut i det extremt kalla vädret












ChinaTown






SOHO





Vi åkte hem till rummet så att vi var hemma vid 8. Då gjorde vi oss lite smått i ordning för att gå ut och festa. Fick massor av meddelanden av en snubbe som ville att vi skulle komma till hans club, så det gjorde vi. P hade dock inga klackskor med sig, så innan vi drog ut gick vi till Forever21 och hon köpte de första bästa. Skyndade oss att ta en taxi, säga adressen och vänta på att killen skulle ropa in mig så att vi kunde komma in. 

Klubben vi var på var tydligen en VIPklubb, så alla kom verkligen inte in där. Lite kul, då jag aldrig vart på något sådant haha. Killen som bjöd dit oss, presenterade oss för alla, vilket var lite skoj. 

Jag var dock så klantig, att när en kille kom fram och började prata med mig, frågade hur gammal jag var och varför jag inte drack. Jag trodde ju att jag inte kunde dricka, eftersom jag bara blivit insläppt där och är minderårig. Jag sa att jag var minderårig och kunde därför inte dricka. Direkt när jag sagt det förstod jag hur jäkla klantig jag var. Nu skulle jag ju bli utkastad tänkte jag. Men han sa bara, nejnej, klart du ska dricka, och hämtade massor av drinkar till mig och P. P dricker dock inte, så jag fick ta allt hennes, vilket inte gjorde mig ett dugg! 

Dansade och träffade massor av trevligt folk. Dock var det en sjukt äcklig gubbe, som jag tror jobbar där, som höll i mig hela tiden, sa att jag var så vacker, höll i mitt ansikte och pussade mig. Usch, så jäkla vidrig. 

Vid 4 bestämde sig jag och P att vi skulle åka hem igen, så vi gick och hämtade våra grejer och tog en taxi och åkte hem.

Festdags






I väntan på tåget























På söndagen vaknade vi sent, som vanligt, och bestämde oss för att bara ta en chilldag. Så vi åkte ner till stan, gick runt lite. Tror föresten att det var på söndagen som vi gick runt i SOHO, Littleitaly och chinatown, men det är bara detaljer, haha. 

Kom hem vid 12 någongång och somnade på en gång. Eller jag somnade på en gång, de andra kollade på någon film. Men som vanligt när jag ska kolla film, så antingen pratar jag bort filmen eller somnar. Haha. Världens sämsta filmtittare.

På måndagen när vi vaknade gjorde vi oss lite snabbt i ordning och gick sedan till en affär i närheten och köpte en bukett blommor till Evan. Han älskar blommor sa han, så vi köpte en färggladbukett till honom. Det blev han glad över! 

Efter det sa vi hejdå och tackade för att vi fått bo hos honom, tog allt vårt pick och pack och drog mot Times Square. Vi skulle nämligen gå till något ställe när man kunde lämna in sina väskor, så vi slapp ha det på de trånga gatorna. 

Vi hade tänkt att besöka Brooklyn Bridge, men vi hade inte direkt någon ork, så vi gick bara runt i staden. Såg bland annat "top of the rock". 






Gick sedan och fikade lite på starbucks innan vi drog oss mot times square. Det var så sjukt mycket folk, och massor av poliser och säkerhetsgrejer innan man kom in på området. 
 
Helt sjukt att vi var där hela 4 timmar innan 12slaget, men att vi knappt fick plats för det! 
 
Första säkerhetsgrejen
 
 

Jag och P började efter 30 minuter känna att våra fötter blev fruktansvärt varma. Det var inte bara vi som kände det, så vi anade att något var fel. Marken brann typ. Den var så varm. För de som har varit i NY vet att det går som rör upp från marken från tågen där nere, så antagligen var de det som gjorde att marken blev så varm. Det gick iallafall inte att stå på endel plattor på marken, så vi var flera gånegr på väg att gå därifrån. Som tur vars fick vi en bättre plats längre fram kanske 30 minuter senare, så de sista 3 timmarna kunde vi stå normalt! 
 
 
Brännmärken under sulan haha
 
Trötta tjejer i väntan på det nya året 

 

Äntligen var det bara några minuter tills vi skulle få skrika ut nedräkningen. Alla var verkligen helt tokiga. När man såg kameror komma, så skrek alla och jublade. Vilket var lite häftigt ändå! 
 
När det bara var några sekunder kvar börjades fyverkerier skjutas ut. Som tur var var det uppe på en hög byggnad, så det hördes knappt inte. Vilket var bra, då jag hatar ljudet. Börjar alltid gråta, vilket mina vänner vet vid det här laget... haha.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sjukt mycket folk på gatorna när det slagit om till 2013. 
 
Jag och P skulle möta upp en kille för att komma in på en fest, men med tanke på att det var så mycket folk överallt, hann vi inte i tid. Haha. Vi hade en tid att passa, då vårt flyg tillbaka till Chicago gick vid 6 på morgonen, så när vi äntligen hittat fram till stället att vara på, var det bara att leta efter en taxi till flygplatsen... Lite surt, men men. 
 
Väl på flygplatsen sov vi ett tag och jag köpte sedan lite matsäck. Godaste någonsin!
 

Fruktsallad, youghyrt och en kaka. MUMS!

Flyget tog 2 timmar, och jag sov hela resan, så det gick snabbt. Så otroligt skönt att komma hem igen, efter flera nätter på ett golv. Första natten i sängen på sitt rum, var obeskrlivlig.
 
Trots att det var en upplevelse att fira nyår på times square, är det inget jag skulle göra om. Mina värdföräldrar skrattade när jag berättade det, då jag innan vart så otroligt exalterad över denna resa, och när jag var tillbaka i Chicago var det ingen stor grej alls.
 
Jag tror att mycket beror på att jag bor i en sådan fruktansvärt fin stad. Frankfort är underbarrt och Chicago är en av Amerikas vackraste städer. Att NY är staden som aldrig sover, går inte att jämföra med Chicago. Trots att det var otroligt häftigt med alla byggnader, alla människor och butiker, slåg Chicagos vackra byggnader och rena gator allt. 
 
Hoppas alla hade ett toppen firande av det nya året, och att det nya året kommer bli det bästa någonsin!
 
 
"sängen" vi sov på
 
Rummet vi bodde i


Kommentarer
Mamma

Åh vad kul att få se så mkt bilder!!! Vill se mer :)
Love you!!!!!!
Puss <3

2013-01-03 @ 08:27:50
Marita

Roligt med alla bilder du tar! Ni verkar ha haft det väldigt bra trots allt och har sett en hel del av stan. Vilket äventyr! Men tänk att ni bodde i Harlem! Men det är kanske lugnare där nu än när jag var i NYC för 26 år sen! Kram

2013-01-03 @ 09:42:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johanna Granlund

Ett livs äventyr

RSS 2.0