USA vs Sweden

Igår hade jag vart i usa i ett halvår. Halva min tid i usa har passerat och jag har nu lika mycket kvar. Tiden går så ruggigt fort, så man blir nästan lite skraj. Haha. Känns som att jag måste börja ta tag i lite mer vad jag vill göra när jag kommer hem. Har planer, men kanske borta fundera lite mer! 

Nu, när jag faktikst vart bosatt i ett annat land ett bra tag, märker man vilka skillander det är mellan Sverige och USA. Och med tanke på att jag nu även bott på två olika ställen i USA har jag fått en inblick i helt olika kulturer, samhällen, människor, områden... Vilket är sjuktkul. Är så glad att jag tog tag i det här, och verkligen drog iväg som au pair. 
 
Så, tänkte först dra lite skillnader från Sverige och USA:

  • Allt, och då menar jag allt, är stort. Hus, förpackningar, människor...
  • Människorna här är övertrevliga och säger "hej, hur mår du?" till alla man passerar, vilket jag inte riktigt förstår. Ingen bryr sig faktiskt om hur en främling mår, och därför så väntar man inte heller på svar från personen man frågat, utan man fortsätter gå.
  • Varje familj/barn sysslar med åtmistånde en aktivitet, men de allra flesta håller på med flera. Minst en omdagen. Det är rimligt, tycker amerikaner.
  • Kalas för barn är viktiga. Men det känns mer som att man har överdrivna kalas, för att imponera på andra familjer och föräldrar, då det inte bara är barnen som kommer på kalasen, utan även föräldrarna. 
  • Man skryter gärna om pengar.
  • Alla sötsaker är verkligen dundersöta.
  • Amerikaner använder knappt några kryddor i matlagning.
  • Man får köra höger när trafikljuset är rött.
  • Det är polisbilar överallt på vägarna.
  • Alla amerikaner är väldigt fula. (speciellt i Illinois)
  • Man tar bilen vart man än ska.
  • Det finns drive-trough på alla tänkbara platser: bank, starbucks, DD, restauranger...
  • När man lämnar av sitt barn på dagis, så ställer man sig i en bilkö och väntar på att läraren ska komma och öppna dörren och följa barnet in i skolan. (lat-varning)
  • På väldigt många restauranger är det gratis påfyllning av läsken.
  • Den minsta läsken på tex. McDonalds, är lika stor som den största i Sverige.
  • Amerikanarna klär sig riktigt illa. Tex. på fest, kan man förvänta sig att de kommer dit i mjukiskläder. 
  • Vattnet från kranen dricker man inte, då det smakar väldigt illa. Däremot har man antingen "kranar" på kylen (utanför), innanför kylen, eller som en automat någon annanstans.
  • Det är stopskyltar ÖVERALLT. Tack godegud för att man kör automat...
  • I mitt hem i Illinois, hade vi inga vanliga kanaler, utan bara "appar", som netflix, pandora...
  • Man måste dricksa på nästintill allt.
  • När man ska handla, så blir allt alltid dyrare än man tror, då skatten läggs på i kassan. 
  • Man lägger inte ner sina saker själv i påsar, utan det gör en annan person åt en. 
  • Nästan alla amerikaner har någon typ av hemhjälp. (Nanny, au pair, städerska...)
  • Skräpmat är väldigt billigt. En bif mac kostar ca 5 dollar, vilket är ca 40-45 spänn (?!)
  • Nästan alla amerikaner har en mini van.
  • Allt är väldigt billigt, i jämförelse till Sverige, iallafall klädväg.
  • Bensinen är också väldigt billig, jämförelse med Sverige.
  • För att väl kunna ta en promenad eller löprunda, måste man åka någonstans. Trotoarer existerar nämligen inte i detta land.
  • Är även väldigt sällan man ser någon på cykel och om man väl gör det, så har de inte hjälm.
  • Man kan träffa på roliga människor genom att åka bil på motorvägen, genom att spela hög musik och veva ner rutorna. 
  • Det är Amerikanska flaggor överallt. 
  • Man har ofta ett "dinner room", men man äter aldrig där.
  • Man ger barnen snack minst 2 gånger om dagen.
  • Barnen har med sig sin egen mat till skolan.
  • Barnen som går i skolan, åker gul skolbuss.
Det är lite av sakerna som jag har upptäckt efter att ha bott i detta land i ett halvår! 

 


Kommentarer
mamma

:) :) :)Puss <3

2013-05-06 @ 11:32:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johanna Granlund

Ett livs äventyr

RSS 2.0